Pragnąc poznać techniki pozycjonowania stron, niewątpliwie wielokrotnie natkniemy się na pojęcie SEO. Search Engine Optimization to nic innego, jak zoptymalizowanie witryny, czyli przygotowanie jej, żeby była jak najbardziej użyteczna dla wyszukiwarki www. Brzmi trochę zawile, ale dobry blog SEO (caly artykuł) – a takich w sieci nie brakuje – na pewno pomoże nam zrozumieć główne mechanizmy, sterujące internetem. Przykładem może być https://artefakt.pl/blog. Pozycjonowanie stron WWW to proces wielotorowy, w samej technice SEO wyróżniamy tak zwane działania on-page i off-page. Operacje wewnętrzne to przygotowanie samej strony internetowej w taki sposób, by była bardziej dostępna dla wyszukiwarki.

Chodzi tu o przygotowanie odpowiednich treści, zawierających frazy kluczowe, na które chcemy pozycjonować witrynę, i to nie tylko w zamieszczonych na stronie poradnikach, ale także w nagłówku strony, w adresie www, a nawet w menu i tytułach podstron. Technika zewnętrzna obejmuje z kolei takie działania, jak wykorzystywanie portali informacyjnych, social mediów, forów tematycznych oraz reklam AdWords, w celu lokowania w nich hiperłączy do naszej strony jak też reklamowania samej strony internetowej i – co za tym idzie – pomnożenie liczby odsłon przez internautów.